Met elkaar maken we plastic, blik en drinkpakken recycleklaar!

Het verhaal achter de campagne

De campagne is ontwikkeld door Hopy & Glory en Buro Dirigo. Creatief directeur Bram Oorthuizen: “De helden in deze campagne zijn de verpakkingen. Die staan altijd op hun kop en vertellen zelf hoe ze het liefst ingezameld willen worden. Verder ben ik heel blij met de stijl van de campagne: vrolijk, uitnodigend en overzichtelijk. Je krijgt direct zin om mee te doen.”

Positief en speels

In plaats van een instructieve boodschap over wat wel of niet bij het plastic mag, is gekozen voor een positieve, inspirerende toonzetting. In plaats van regels, worden er gemakkelijk toe te passen handelingen aangereikt: maak het los en schraap, schud of knijp het leeg. Dan is je verpakking recycleklaar.

De copy is geschreven door Sheila Wigman: “We hebben gekozen voor speelse formuleringen en introduceren een mantra op rijm ‘met elkaar maken we plastic, blik en drinkpakken recyclebaar’. Hierin gaan we uit van de kracht van samen en maken we het gemakkelijk te onthouden voor mensen.”

Voorbeeldgedrag laten zien

Strateeg Alisa Post: “Bij de ontwikkeling van de campagne is een gedragsdeskundige betrokken geweest. We hebben ingezet op het communiceren van de norm en het tonen van het voorbeeldgedrag. In de geanimeerde video’s zie je mensen de handelingen verrichten, die we uiteindelijk van alle inwoners verwachten. Omdat verschillende gemeenten verschillende inzamelsystemen hanteren en het in de ene plaats over PMD en in de andere over PBD gaat, was het best even zoeken welke formulering we zouden hanteren. We hebben het zo algemeen mogelijk gehouden.”

Aan de slag!

Download de toolkit

We zijn goed bezig

Doe je mee?

Ja, natuurlijk
79 %